Γράφει και φωτογραφίζει ο Πάνος Γεωργιάδης

48 ώρες στην Πρίστινα και το Κόσοβο

Ταξίδι «διδαχής» και μετά «αναψυχής»…

Κάποιος είχε πει πρόσφατα, πως υπάρχουν δύο ειδών ταξίδια: Τα ταξίδια «αναψυχής» και τα ταξίδια «ψυχής»… Μετά την επίσκεψή μου στο Κόσοβο και την πρωτεύουσα Πρίστινα για ένα Σαββατοκύριακο, θα έλεγα με βεβαιότητα πως πρέπει να προστεθεί μια ακόμη κατηγορία: Τα ταξίδια «διδαχής»… Και ένα τέτοιο ταξίδι είναι στο Κόσοβο σήμερα…

Τουρισμός στο Κόσοβο…;

Σε όσους φίλους και γνωστούς είπα πως θα πάω στο Κόσοβο για Σαββατοκύριακο, σχεδόν όλοι ρώτησαν το ίδιο πράγμα με απορία: «Και τι θα πας να κάνεις στο Κόσοβο και την Πρίστινα;» ενώ άλλοι αναρωτιόντουσαν αν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος για την επίσκεψή μου εκεί αφού δεν «ακούγεται» καθόλου σαν τουριστικός προορισμός. Οι πιο καχύποπτοι και «φοβιτσιάρηδες» ρωτούσαν αν είναι επικίνδυνο να περιφέρεσαι σε τέτοιες περιοχές. Υπήρχαν και αυτοί που ήθελαν να με προβοκάρουν… «Καλόμαθες στα κυριλέ και τα εξωτικά και καταδέχεσαι να χάσεις το χρόνο σου στα μίζερα Βαλκάνια…;» Σας ξέρω καλά οχιές με άφθονο δηλητήριο…

Για να μη γελιόμαστε, η περιοχή του Κοσόβου δεν έχει να δείξει κάτι εντυπωσιακό από τουριστικής άποψης (μέχρι σήμερα που μιλάμε). Ωστόσο σας διαβεβαιώνω, πως όχι μόνο δε μετάνιωσα που αφιέρωσα ένα διήμερο, αλλά θεωρώ δεδομένο πως θα ξαναπάω αλλά και θα προσπαθήσω να παρασύρω και άλλους να το κάνουν! Γιατί επισκέψεις στη «γειτονιά μας» και εννοώ Βαλκάνια αλλά και την Τουρκία, δεν είναι απλά ταξίδια αναψυχής αλλά κυρίως διδαχής…

Ταξιδέψτε στα Βαλκάνια και μόνο χαμένοι δεν θα βγείτε!

Ταξιδέψτε όπου τραβάει η ψυχή σας, από γκλαμουράτες Ρώμες και Παρίσια μέχρι ονειρεμένα εξωτικά. Αλλά μην υποτιμάτε όμως κανέναν προορισμό. Σας προτρέπω να «δοκιμάσετε» να πάτε και σε τόπους ταπεινούς, άγνωστους, ασήμαντους τουριστικά. Θα διαπιστώσετε και θα αλλάξει η γνώμη σας για πολλά αν τα βιώσετε άμεσα. Άλλο πράγμα «μου είπαν-άκουσα» και άλλο τα έζησα ο ίδιος.

Θα εκπλαγείτε από τις τεράστιες αλλαγές που συντελούνται δίπλα μας. θα δείτε πως μας αντιμετωπίζουν και τι γνώμη έχουν για εμάς οι γείτονες. Θα ακούσετε τη δική τους άποψη για τα ιστορικά γεγονότα. Θα διδαχθείτε, θα κατανοήσετε, θα προβληματιστείτε για πολλά πράγματα που συνέβησαν, συμβαίνουν τώρα αλλά και θα συμβούν στο μέλλον…

 Αλλά και θα περάσετε πραγματικά καλά! Γιατί ακόμη είναι οικονομικός και προσιτός ακόμη προορισμός, έχει υπέροχο αυθεντικό φαγητό αλλά και ενδιαφέροντα αξιοθέατα.

Ελληνικό-Σκοπιανό-Κοσσοβάρικο Τελωνείο. Όλοι εκπλήσσονται…

Για να πας στο Κόσσοβο από Θεσσαλονίκη, θα πρέπει να περάσεις αρχικά από τους Ευζώνους για Σκόπια και κατόπιν από Σκόπια προς Κόσσοβο. Συνολικά διαδρομή Θεσσαλονίκη-Πρίστινα 317 χλμ. Υπολογίστε γύρω στις τέσσερις ώρες ανάλογα την κίνηση στα σύνορα. Και στους τρεις συνοριακούς σταθμούς οι αστυνομικοί-τελωνειακοί εκπλήσσονται βλέποντας ένα γεμάτο λεωφορείο με Έλληνες εκδρομείς. Έλληνες και Σκοπιανοί αναρωτιούνται τι πάμε να κάνουμε, ενώ ο Κοσσοβάρος μας λέει πως βλέπει πρώτη φορά Ελληνικό γκρουπ!

Πρίστινα

Για την Πρίστινα είχα πρωτοακούσει τη δεκαετία του 80, όταν ακόμη ανήκε στη Γιουγκοσλαβία. Και αυτό γιατί πολλοί τελειόφοιτοι συμμαθητές μου, επέλεξαν την πόλη και τη χώρα για να σπουδάσουν σαν φοιτητές κυρίως Παιδαγωγικών σχολών ή Γυμναστικές Ακαδημίες. Μετά ήρθαν τα κολλέγια στα Λονδίνα και οι Ιταλίες για τους φοιτητές των μεταγενέστερων γενεών.

Δεν θα έλεγα πως μας «μετέφεραν» συγκλονιστικές φοιτητικές εμπειρίες από εκεί. Μιλάμε για δύσκολα χρόνια. Θυμάμαι, πως από τότε μέχρι και τους τελευταίους μήνες, η περιοχή είχε ένταση, διαδηλώσεις, επεισόδια, μεταξύ Αλβανών και Σέρβων για το Κοσσυφοπέδιο.

Η Πρίστινα είναι η πρωτεύουσα του μερικώς αναγνωρισμένου κράτους του Κοσσυφοπεδίου. Σήμερα η πόλη είναι αυτό που θα λέγαμε «κλασσική Βαλκανική». Άναρχα δομημένη, με ένα μείγμα παλιών κτιρίων οθωμανικού παραδοσιακού στυλ, μαζί με αρχιτεκτονική Σοβιέτ, ενώ τεράστια υπερπολυτελή κτίρια γραφείων ή κατοικιών αλλά και ουρανοξύστες ξεφυτρώνουν συνεχώς… Πολλά τζαμιά ( αφού η πλειοψηφία είναι μουσουλμάνοι) ενώ θα επισκεφτούμε ορθόδοξους και καθολικούς ναούς στην πόλη.

Είναι πασιφανές ότι τα επόμενα χρόνια, τίποτα δεν θα μοιάζει με τη σημερινή εικόνα. Η λατρεία των Κοσσοβάρων προς τις ΗΠΑ και την επιρροή τους στη «χώρα» δεν μπορεί να κρυφτεί με τίποτα…

Τι αξίζει να δούμε και προλαβαίνουμε να δούμε σε ένα Σαββατοκύριακο;

Όπως προαναφέραμε, αυτό το ταξίδι έχει διδαχή και μετά αναψυχή. Στο κομμάτι της αναψυχής ξεκινήστε τον περίπατό σας στον κεντρικό και καλοφτιαγμένο πεζόδρομο της πόλης. Καθαρός, όμορφος, με αρκετά δέντρα στις άκρες του αλλά και τα πιο μοντέρνα καταστήματα «Ευρωπαϊκού στυλ» για φαγητό και καφέ. Πολύ καλές τιμές και αξέχαστα κρέατα με έμφαση στο κεμπάπ, κεφτέ κτλ. Προτιμήστε απογευματινές-βραδινές ώρες. Για εσάς που θέλετε shopping υπάρχουν μεγάλα, σύγχρονα mall για να κάνετε τις αγορές σας σε αρκετά καλές τιμές.

Στο Κοσσυφοπέδιο βρίσκεστε. Έναν τόπο που συνυπήρχαν και συνυπάρχουν πολλές θρησκείες με πλειοψηφία τους μουσουλμάνους. Τρία διαφορετικά εμβληματικά σημεία θρησκευτικού ενδιαφέροντος που πρέπει να επισκeφτείτε:

Ορθόδοξοι χριστιανοί. Μοναστήρι της Gracanica

Η Μονή Γκρατσάνιτσα (σερβικά: Манастир Грачаница‎‎) είναι ένα σερβικό ορθόδοξο μοναστήρι, που βρίσκεται στο Κοσσυφοπέδιο. Χτίστηκε από τον Σέρβο βασιλιά Στέφαν Μιλούτιν το 1321 στα ερείπια μιας βασιλικής του 6ου αιώνα. Το μοναστήρι ανακηρύχθηκε Μνημείο Πολιτισμού Εξαιρετικής Σημασίας το 1990 και στις 13 Ιουλίου 2006  τοποθετήθηκε στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ. Το 1999 το μοναστήρι βομβαρδίστηκε δύο φορές από αεροπλάνα του ΝΑΤΟ. Η Εκκλησία της Ελλάδος βοήθησε και βοηθά στην συντήρηση και αναστήλωση του μοναστηριού.

 Αρχιτεκτονική

Η Γκρατσάνιτσα αντιπροσωπεύει το αποκορύφωμα της μεσαιωνικής σερβικής τέχνης της ναοδομίας στη σερβοβυζαντινή παράδοση. Η εκκλησία έχει τη μορφή διπλού εγγεγραμμένου σταυρού, ο ένας μέσα στον άλλο. Ο εσωτερικός σταυρός διαθέτει μία κάθετη μορφή έτσι ώστε να ανυψώνεται ο κεντρικός θόλος προς τα πάνω σε μια διαβαθμισμένη επεξεργασία των μαζών. Ο θόλος στηρίζεται σε τέσσερις ανεξάρτητες κολόνες. Πάνω από τα διαστήματα μεταξύ των σταυροειδών αξόνων, τέσσερις μικρότεροι θόλοι δίνουν μια κανονική δομή σε ολόκληρο το στέμμα. Τρεις αψίδες με τρεις πλευρές (η κεντρική είναι η μεγαλύτερη) βάζουν μια ήπια διάκριση στο χώρο του βωμού εξωτερικά. Το διακονικό και η πρόθεση χωρίζονται από πλήρη τοιχώματα. Ανάμεσα στον κυρίως ναό και το νάρθηκα υπάρχουν πλατιοί, βαριοί κίονες και το καθολικό βρίσκεται σε υψηλότερο επίπεδο. Η εκκλησία χτίστηκε εναλλάξ με στρώσεις από τούβλα και πέτρα. Στο τέλος του 14ου αιώνα προστέθηκε ένας εξωνάρθηκας με διπλές στοές, αλλά αυτές έγιναν τυφλά σημεία τον 16ο αιώνα.

Καθολικοί χριστιανοί. Mother Teresa Cathedral

Ο Καθεδρικός Ναός Αγίας Μητέρας Τερέζας στην Πρίστινα (αλβανικά: Katedralja e së Shën Nënë Tereza në Prishtinë‎‎,) είναι ο ρωμαιοκαθολικός καθεδρικός ναός της πόλης. Το 2007, η κυβέρνηση του Κοσσυφοπεδίου ενέκρινε σχέδια για το κτίριο. Ο καθεδρικός ναός είναι αφιερωμένος στην Αλβανο – Ινδή Ρωμαιοκαθολική μοναχή και ιεραπόστολο Αγία Τερέζα της Καλκούτας .

Ισλάμ. Αυτοκρατορικό Τζαμί (Πρίστινα)

Το Αυτοκρατορικό Τζαμί, γνωστό και ως Τζαμί του Βασιλιά (αλβανικά: Xhamia e Mbretit‎‎, είναι οθωμανικό τζαμί που χτίστηκε το 1461 από τον Σουλτάνο Μωάμεθ Β΄ τον Πορθητή. Το τζαμί ανακηρύχθηκε Μνημείο Πολιτισμού Εξαιρετικής Σημασίας το 1990 από τη Δημοκρατία της Σερβίας.

To νεογέννητο κράτος ή αλλιώς Newdorn..

Αν και το Κοσσυφοπέδιο δεν έχει αναγνωριστεί από όλες τις χώρες, ωστόσο αυτοδιαφημίζεται ως κράτος «νεογέννητο» ή newborn. Έτσι φτιάχτηκε και ένα μνημείο το οποίο αποτελεί και τουριστικό αξιοθέατο για τους τουρίστες.

Το μνημείο Newborn είναι ένα γλυπτό που βρίσκεται μπροστά από το Παλάτι της Νεολαίας και του Αθλητισμού. Παρουσιάστηκε στις 17 Φεβρουαρίου 2008, ημέρα κατά την οποία το Κοσσυφοπέδιο κήρυξε την ανεξαρτησία του από τη Σερβία. Το μνημείο αποτελείται από την αγγλική λέξη “Newborn” σε κεφαλαία γράμματα, τα οποία ζωγραφίστηκαν με κίτρινο χρώμα όταν το γλυπτό αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά. Το μνημείο χρωματίστηκε αργότερα με τις σημαίες των κρατών που αναγνώρισαν το Κοσσυφοπέδιο. Κατά την αποκάλυψη του μνημείου ανακοινώθηκε ότι θα ζωγραφίζεται διαφορετικά στην επέτειο της ανεξαρτησίας του Κοσσυφοπεδίου κάθε χρόνο. Το μνημείο προσέλκυσε την προσοχή των διεθνών μέσων ενημέρωσης που ανέφεραν τη ανακήρυξη ανεξαρτησίας του Κοσσυφοπεδίου και έγινε πρωτοσέλιδο των New York Times

Εθνική Βιβλιοθήκη του Κοσσυφοπεδίου

Η Εθνική Βιβλιοθήκη του Κοσσυφοπεδίου (αλβανικά: Biblioteka Kombëtare e Kosovës) είναι η μεγαλύτερη βιβλιοθήκη στο Κοσσυφοπέδιο, η οποία πρωτο -ιδρύθηκε το 1944 από την Εθνοσυνέλευση και βρίσκεται στην Πρίστινα.

Η εντυπωσιακή και αρχιτεκτονικά πρωτοποριακή Εθνική Βιβλιοθήκη της Πρίστινα, ένα “οικοδόμημα του παράλογου”, όπως έχει χαρακτηρισθεί, σχεδιάστηκε και χτίστηκε το 1982 από τον Κροάτη αρχιτέκτονα Andrija Muntjakovic, ξεσηκώνοντας τη δημόσια κατακραυγή, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί αξιοθέατο για τους ξένους.

Σπήλαιο Gadime

Λίγα χιλιόμετρα από την Πρίστινα, αξίζει να επισκεφτείτε και το Μαρμάρινο Σπήλαιο ή το Σπήλαιο Gadime στο χωριό Gadime e Low του δήμου Lipjan στο Κοσσυφοπέδιο. Μεγάλο μέρος του είναι ακόμα ανεξερεύνητο. Το σπήλαιο βρέθηκε το 1966 από έναν χωρικό, τον Ahmet Asllani, ο οποίος δούλευε στον κήπο του.

Info: Αν και το Κοσσυφοπέδιο δεν βρίσκεται στην Ευρωζώνη και τη Ε.Ε., ωστόσο το επίσημο νόμισμα είναι το ευρώ.

INFO BOX

Για περισσότερες πληροφορίες κάνε click στο αντίστοιχο εικονίδιο!

Πρίστινα, Κόσοβο

Ταξίδεψα τον Απρίλιο του 2024

Πατήστε στο εικονίδιο για πρόγνωση καιρού

Η χώρα είναι σχετικά οικονομική αλλά συνεχώς ανεβαίνει το επίπεδο ζωής όπως και οι τιμές. Νόμισμά της είναι το ευρώ χωρίς να είναι μέλος της Ε.Ε..

Ταξιδέψαμε με το IOLE Travel. Πατήστε εικονίδιο για λινκ

To Κόσοβο είναι μία (1) ώρα πίσω από την Ελλάδα.

Αφήστε μια απάντηση