Στο πλαίσιο δράσεων προβολής του Δήμου Σπάρτης στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού Philoxenia – Hotelia 2025 στη Θεσσαλονίκη, ο Δήμαρχος της πόλης Μιχάλης Βακαλόπουλος παραχώρησε συνέντευξη τύπου σε εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης με ειδίκευση στον τουρισμό.
Στην παρουσία του ο κ. Βακαλόπουλος ανέπτυξε το όραμα, τη φιλοσοφία και τα σχέδια για μια άλλη Σπάρτη τα επόμενα χρόνια, με έμφαση στα έργα υποδομών και ανάπτυξης, τα οποία θα αλλάξουν ολοκληρωτικά την εικόνα της πόλης στο μέλλον.
Κύριε Δήμαρχε, ποιο είναι το όραμα και τα σχέδια σας ώστε να εξελιχθεί μελλοντικά η Σπάρτη ειδικά στον τουριστικό τομέα;
Εμείς σαν τοπική αυτοδιοίκηση προσπαθούμε να επενδύσουμε στο να φέρουμε κόσμο και να αυξήσουμε τον αριθμό των διανυκτερεύσεων τους. Η Σπάρτη λοιπόν, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια διαδικασία που την επόμενη πενταετία θα έχουμε πάρα πολλές αλλαγές. Εκτελούνται κάποια έργα τα οποία είναι σε εξέλιξη. Τα έχουμε παραλάβει από τις προηγούμενες δημοτικές αρχές και θα συνεχίσουμε να τα προωθούμε.
Στα σημαντικά έργα περιλαμβάνεται η διαδικασία δημοπράτησης του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου. Αν όλα πάνε καλά, αρχές του έτους θα έχει δημοπρατηθεί το έργο. Πρόσθεσε ακόμη ο κύριος Δήμαρχος, πως παράλληλα, προχωράει και η ανακαίνιση και αναβάθμιση του παλιού Αρχαιολογικού Μουσείου σε συνεργασία με το Ίδρυμα Νιάρχος.
Πέρα από τα μουσεία, ποιες άλλες υποδομές αναβαθμίζονται;
Υπάρχει μια σειρά από έργα αναπλάσεων που γίνονται στην πόλη, όπως το κλειστό κολυμβητήριο, ενεργειακές αναβαθμίσεις, νέα στάδια κ.α. Όλα αυτά συνεισφέρουν, μαζί με τις φυσικές ομορφιές, στον στόχο μας να προσελκύσουμε κόσμο στη Σπάρτη.
Αξιοθέατα και Τουριστική Προβολή
Ποια είναι τα βασικά τουριστικά «χαρτιά» της Σπάρτης και πώς τα αναδεικνύετε;
Ξεκινάμε από τον Αρχαιολογικό χώρο της ίδιας της Σπάρτης που δειλά-δειλά αρχίζει και αναδεικνύεται και γίνεται πλέον πιο ελκυστικός για τους τουρίστες. Φυσικά συνεχίζουμε με τον Αρχαιολογικό χώρο του Μυστρά, που είναι το όγδοο σημείο αναφοράς της UNESCO, κάτι που δείχνει πόσο σημαντικός είναι. Ο αρχαιολογικός χώρος του Μυστρά είναι από τις ναυαρχίδες του τουρισμού μας. Ένα τεράστιο γεγονός, παγκόσμιας εμβέλειας, είναι ότι το 1ο τρίμηνο του 2026 θα ανοίξουν τα Παλάτια των Παλαιολόγων μετά από 50 χρόνια!
Ο τουρισμός δεν είναι μόνο αρχαία. Ποιες είναι οι προτάσεις σας για τον φυσιολατρικό τουρισμό;
Ο τόπος μας διαθέτει δύο θαυμάσια βουνά ! Ο Πάρνωνας και ο Ταΰγετος, είναι γεμάτα φυσιολατρικές διαδρομές. Έχουμε φτιάξει ένα πρωτοποριακό σύστημα για τα μονοπάτια μας, το οποίο έχει ένα πλεονέκτημα: Λειτουργεί από κάθε κινητό τηλέφωνο, ακόμα και χωρίς ίντερνετ. Αυτό δίνει μια μεγάλη ασφάλεια στον ερασιτέχνη οδοιπόρο και φυσιολάτρη να μην χαθεί ή κινδυνεύσει.
Γαστρονομία και Διαμονή
Τι προσφέρει η πόλη της Σπάρτης όσον αφορά την εστίαση και τη διαμονή για τον επισκέπτη;
Η Σπάρτη και ο Μυστράς είναι σε απόσταση τριών χιλιομέτρων που στην ουσία είναι μια συνεχόμενη οικιστική ζώνη. Διαθέτουμε πολύ καλά ξενοδοχεία, τα οποία καλύπτουν όλα τα βαλάντια. Η εστίασή μας είναι κάτι παραπάνω από άψογη και πολυποίκιλη, καθώς καλύπτει από τις παραδοσιακές ταβερνούλες μέχρι την κουζίνα υψηλού γαστρονομικού επιπέδου, με πολλά καφέ.
Ποια είναι τα τοπικά προϊόντα και εδέσματα που μπορούν να απολαύσουν οι επισκέπτες;
Τα βουνά μας είναι γεμάτα παραδοσιακά χωριά που αν αναφέρω κάποια θα αδικήσω τα υπόλοιπα, τα οποία προσφέρουν πολύ αξιόλογους ξενώνες και εξαιρετικό φαγητό, με τοπικά προϊόντα όπως το λουκάνικο με πορτοκάλι και το σύγκλινο, καθώς και ο καγιανάς (ντομάτες με αυγά). Υπάρχουν επίσης πολύ ωραία οινοποιεία, τα οποία μας καλύπτουν απόλυτα σε επίπεδο ετικετών. Άλλος ένας στόχος, ναι, είναι να αναδείξουμε ακόμα περισσότερο τα τοπικά προϊόντα, σημείωσε επίσης ο Δήμαρχος.
Υπάρχει σύμπνοια και επικοινωνία μεταξύ των τοπικών φορέων ώστε να υλοποιηθεί το όραμα σας;
Οι πρώτες κινήσεις που κάναμε, ήταν να έχουμε άμεση επικοινωνία και με τον Εμπορικό σύλλογο και με το Επιμελητήριο, αλλά και με την Ένωση ξενοδόχων, όπως και την Ένωση της εστίασης, που είναι τα βασικά κομμάτια του τουρισμού. Υπάρχουν άψογες σχέσεις οι οποίες τώρα έχουν γίνει προσωπικές.
Οφείλουμε να ακούμε, γιατί αυτοί είναι οι άνθρωποι οι οποίοι «τρέχουν» τον τουρισμό. Εμείς βάζουμε τη σφραγίδα μας και προσπαθούμε μέσα από κάποιες εκδηλώσεις, να φέρουμε κόσμο στην πόλη. Μέχρι τώρα η Σπάρτη ήταν τόπος «εξόδου» και όχι «προορισμού». Δηλαδή, εμείς δεν είχαμε ποτέ π.χ. Απόκριες και Χριστούγεννα στην πόλη με εκδηλώσεις. Αυτό προσπαθούμε να αλλάξουμε τώρα με στοχευμένες δράσεις, όπως αθλητικές, πολιτιστικές κ.α. ώστε να έρχεται κόσμος, ο οποίος θα αφήσει το αποτύπωμά του και θα γίνουν οι καλύτεροι διαφημιστές του τόπου μας. Άλλος ένας στόχος, είναι να αναδείξουμε τα πολύ ωραία οινοποιεία, τα οποία μας καλύπτουν απόλυτα σε επίπεδο ετικετών.
Πόσο εκμεταλλεύτηκε η πόλη της Σπάρτης την ταινία «300» αλλά και πώς αντιμετωπίζει τον ανταγωνισμό από κοντινούς προορισμούς και πώς ενισχύει τις διανυκτερεύσεις; ;
Η πόλη μας το εκμεταλλεύτηκε και το κεφαλοποίησε όσο μπορούσε. Ταυτόχρονα όμως η Σπάρτη δεν μπορεί να κρατήσει κόσμο δυστυχώς, πάνω από μία-δύο μέρες. Και ένα μεγάλο μας σκεπτικό είναι επεκτείνουμε αυτή την περίοδο όσο γίνεται. Και συνεχίζει χαριτολογώντας ο κ. Βακαλόπουλος: “Τους λέω ότι η Σπάρτη έχει θάλασσα στη μισή ώρα” και κάποιοι γελάνε. Θα βάλεις τη Σπάρτη σαν σημείο αναφοράς για να πάει στο Γύθειο σε 25 λεπτά ή στη Μονεμβάσια 45 λεπτά. Να πάει στα Σπήλαια του Διρού σε 40 λεπτά. Να πάει να επισκεφτεί το Ταίναρο και τόσα άλλα. Έχουμε δηλαδή ένα τουριστικό προϊόν ολοκληρωμένο πλέον και γι’ αυτό κι εμείς είμαστε μαζί με την Περιφέρεια επενδύοντας σε αυτό. Δηλαδή το καλό της Σπάρτης είναι καλό του Γυθείου, της Τρίπολης, της Καλαμάτας και το αντίθετο.
Αθλητικές και Πολιτιστικές Εκδηλώσεις
Ποιες είναι οι μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις που φιλοξενείτε;
Επενδύουμε σε αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες. Έχουμε το Spartan Run, την αναβίωση. Έχουμε το Spartan Race, μια παγκόσμια διοργάνωση που είναι τον Νοέμβριο και προσελκύει μια σειρά υπεραθλητών. Έρχονται γύρω στους 2.000 αθλητές και 10.000 στο σύνολο με τους συνοδούς τους την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου. Το Spartan Race φέρνει κόσμο από την Ελλάδα και ο Spartan Race φέρνει περισσότερο ξένους, από Βραζιλία, από παντού. Όλη η πόλη είναι ένας στίβος μάχης με φωτιές. Δηλαδή σαν να βλέπεις έναν πραγματικό στίβο μάχης. Εμείς, λοιπόν, προσπαθούμε να στήσουμε ακόμα αυτές τις δραστηριότητες.
Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι φέρνουν τη Σπάρτη πιο κοντά !
Μεγάλη συνεισφορά στην ανάπτυξη της περιοχή μας έχουν επίσης οι νέοι αυτοκινητόδρομοι οι οποίοι μας ένωσαν με την υπόλοιπη χώρα δίνοντας ευκολία της επικοινωνίας. Στη Σπάρτη φτάνεις με ασφάλεια σε ελάχιστο διάστημα πλέον.
Όραμα και Brand “Λεωνίδας”
Το Brand «Λεωνίδας» χρησιμοποιείται δυναμικά; Ποιο είναι το όραμά σας για το μέλλον;
Το brand μας είναι ο Λεωνίδας. Στόχος μας είναι να γίνει μια αναβίωση ενός ιστορικού, βιωματικού πάρκου που αναφέρεται στη ζωή των Σπαρτιατών. Αυτό το «This is Sparta» είναι πλέον παγκόσμιο σλόγκαν. Θέλουμε να κάνουμε ένα αρχαιολογικό βιωματικό πάρκο και να γίνει μέσα σε αυτό μια αναβίωση του τι γινόταν, να μην είναι απλώς ένα περίπτερο.
Προσπαθούμε να φέρουμε ξένο κόσμο και να μεγαλώσουμε τα ενδιαφέροντά του. Υπάρχουν τρία λαογραφικά πολιτιστικά μουσεία που ανοίγουν σε ιδιώτες και θέλουμε να τα συνδέσουμε μεταξύ τους με ένα υποτυπώδες εισιτήριο, πρόσθεσε ακόμη ο κύριος Δήμαρχος.









